Voedingsadviezen bij Acne en Rosacea klachten


Allereerst raad ik aan om een voedingsdagboek voor jezelf bij te gaan houden, om te ontdekken of er verband is tussen hetgeen je eet en je huidprobleem.
Over voeding: er zijn 3 categorieën voeding,
1) ontsteking remmend en zuiveren
2) neutrale voeding
3) ontstekingsbevorderende voeding

1) Voeding die zuiverend en ontsteking remmend werkt, en die wij aanbevelen bij huidklachten is:
Fruit, zo veel mogelijk
Groente, liefst biologisch en anders goed afspoelen
Salades
Rauwkost als snack , zoals paprika, worteltjes, biet, komkommer etc.. ( evt met een guacomole dipsausje)
Juices en smoothies: een ideale manier om rauwe groenten binnen te krijgen is deze in een juice of smoothie verwerken.
Recept smoothie: Sinaasappelsap, banaan en nog 1 fruitsoort naar keuze (mango, ananas, rood fruit etc...) + 1 soort groente zoals handvol verse spinazie, halve komkommer of avocado. Op internet staan veel recepten.
Recept Juice: Appel, wortel, biet, bleekselderij. Mocht je geen sapcentrifuge hebben, dan kun je groentesap ook in flessen kopen van bijvoorbeeld Zonnatura, Luna e terra.

Noten, zaden en pitten.

Rauwe, ongebrande notenmix, eventueel met stukjes fruit erdoor
Goede zaden en pitten zijn: zaden/ pittenmix (markt of groenteafdeling supermarkt, te gebruiken in je salade. Boekweit, spelt of haver om pap van te maken of als meel voor koek en cake en pannenkoeken.
Gedroogd fruit is een prachtig alternatief voor snoep.
Alternatief voor koek en taart is: zelf gaan bakken met speltmeel, boekweitmeel e.d.
Als alternatief voor zuivel: Soja, rijstemelk, amandelmelk, havermelk, kokosmelk. Hiervan zijn ook yoghurts en toetjes verkrijgbaar.


Voeding die ontsteking bevorderend werkt en die wij adviseren te vermijden of met mate in te nemen is

Zuivel, met name kaas, koemelk, yoghurt en kwark.
( Biogarde en geitenkaas geven minder irritatie, deze zijn de zgn. neutrale voeding.)
Varkensvlees raden wij geheel af totdat de huidklacht is opgelost. Mis je varkensvlees enorm, dan kun je dit daarna weer eens proberen en ontdekken of dit effect heeft op je huid (eczeem of puistvorming)
Suiker, bewerkte suikers in koek, snoep, gebak, chips
Bewerkte granen, tarwebrood, pasta, macaroni ( i.v.m. de hoge lycemische index, dit kan een prikkel geven aan de talgkliertjes
E-nummers 621 (welke e nummers kunnen irriteren, deze lijst kun je op internet vinden, maar van deze is het meest bekend dat deze de huid kan irriteren. Denk aan rode babi pangang saus, macaroni uit een pakje

Tenslotte.

Het is zó, dat voor de ene geldt, voor de andere niet per se hoeft te gelden. Het kan zijn dat jij prima op cola reageert maar huidklachten krijgt door je dagelijkse glas melk, terwijl een zus of vriendin het exact andersom heeft.

Dat is ook de reden dat een voedingsdagboek goed werkt. Je gaat zelf verbanden zien tussen hetgeen jij eet en de huidreacties daarop.

Beautyfood:

Ontbijt suggesties:

  • Smoothie: sinaasappel, banaan, 1 soort overig fruit bijv kiwi, ananas, mango, bessen + 1 soort groen bijvoorbeeld 1 handje spinazie of halve komkommer.
  • Havermout, aangelengd met water en havermelk, eventueel met banaan of bessen.
  • Muesli van spel, haver met havermelk of soja melk
  • Zuurdesembrood
  • Boekweit-chia brood
  • Crackers van boekweit, chia, rogge en/spelt.
  • Als beleg kipfilet of appelstroop.
Tussendoortjes:
  • Rauwe, ongebrande notenmix, met stukjes gedroogd fruit erdoor
  • Gedroogd fruit, als vijgen en dadels, abrikozen en rozijnen.
Lunch:
  • i.p.v. zout herbamare als kruidenzout
  • liever makreel, tonijn of haring i.p.v. kibbeling en zalm.
  • Schaaltje rauwkost.
  • Zilvervliesrijst
  • Zie ontbijt mogelijkheden

Diner
  • Zilvervliesrijst
  • Groenten
  • Kip, vis, rund
  • Peulvruchten, aardappels
Drinken:
Liever geen zuivel maar in plaats daarvan: havermelk, soja melk, kokos-rijstemelk of toetjes.
Veel water ( minimaal 1 liter per dag) eventueel met prik (spa rood, ook lekker met diksap erdoor).
kruidenthee

Leuke links

Contact Informatie

E-mail info@defruiteters.nl