Introductietekst

In de natuur is onze oorspronkelijke voeding in overvloed te vinden, in de oudste geschriften zoals de bijbel wordt al gesproken over aanbevolen voeding voor de mens, namelijk fruit, groenten, noten zaden en pitten. Ook vandaag de dag blijken deze voedingssoorten bijzonder veel gezondheidsvoordelen te hebben. Denk aan vocht, vitamines, mineralen, aminozuren, eiwitten en vetten.

De basis van plantaardige voeding is: vers, rijp fruit , groenten, zaden en noten. Dit is volgens sommigen het natuurlijke dieet waar de mens biologisch gezien op is aangepast en waar de mens optimaal op kan functioneren.

Fruit heeft daarbij de belangrijkste plaats en levert de meeste energie. Groenten leveren de belangrijke mineralen. Fruit, groenten, zaden, pitten en noten leveren alle voedingsstoffen die de mens nodig heeft op een manier die het meest geschikt is voor het menselijk lichaam.
Met levend voedsel kun je er beter uit gaan zien en je beter gaan voelen! Dat komt door de hoge water gehaltes, de vitamines, de mineralen die de huid laten stralen (letterlijk, vanwege de energie die ze bevatten)
Zoet fruit is lekker, energierijk en vol met mineralen, vitamines, antioxidanten, water en phytonutriënten. Voorbeelden zijn bananen, mandarijnen, meloenen, mango, druiven, kaki, appel, kersen, lychee, papaja, mongosteen, kiwi, jackfruit, babybanaantjes, vijgen, aardbeien, frambozen, peren, pruimen, guave, cactusvijg, kumquat, zoeten tamarinde, nectarine, perzik, abrikoos, granaatappel, dadels en peer.



Zuur fruit is lekker fris en voorbeelden zijn grapefruit, sinaasappel, citroen, limoen, ananas, passievrucht, bessen, kruisbessen, groene kiwi en cranberries.

Vet fruit vult goed en bevat goede vetten, bijvoorbeeld kokosnoot, durian en avocado. Vet fruit eet je liefst met mate in verband met de vetten.

Olijven zijn gezond maar eten we liefst met mate vanwege het toegevoegde zout.

“Groentefruit”
Deze fruitsoorten worden gezien als groentes maar vallen onder de vruchtensoorten en geven een heel mooie aanvulling: komkommer, tomaat, courgette, paprika, okra, courgette, kiwano.

Niet iedereen reageert goed op het eten van veel groenten uit de nachtschade familie, met name tomaten en chilipepers.

Bladgroente
Bladgroente is heel belangrijk in een (voornamelijk) plantaardig dieet. Bladgroenten bevatten veel mineralen, phytonutriënten, vitamines en antioxidanten. Het is goed voor je gezondheid en een gezonde huid om dagelijks voldoende groenten te eten.

Bladgroenten zijn: postelein, groene sla, ijsbergsla, romeinse sla, rucola, paksoi, veldsla, rode en groene eikenbladsla, spinazie, raapstelen, witlof, frisée sla, radicchio.

Andere groenten zijn bietjes, wortels, koolraap, venkel, radijs, koolrabi, radijs en rettich.

Overige groenten die men iets beperkter kan eten vanwege dat ze rauw wat minder makkelijk verteerbaar zijn, zijn o.a. broccoli, bloemkool, asperges, rode en witte kool, spruitjes.

Sommigen raden af om knoflook en ui rauw te eten.

Noten en zaden
In kleine hoeveelheden zijn noten en zaden een prima aanvulling in het plantaardige dieet. We adviseren noten ongezouten en ongebrand te eten, omdat deze dan de beste voedingswaarden hebben. 1 handje vol per dag is prima.

Voorbeelden van noten zijn: pecannoot, walnoot, amandel, paranoot, pistache, hazelnoot.

Voorbeelden van zaden zijn: sesam, pompoen, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad en zonnebloempitten.

Overige
De meeste peulvruchten kun je prima eten als deze gekookt zijn en vormen evenals rijst, quinoa, boekweit, linzen en couscous vormen een prima aanvulling.

Verse kruiden zoals basilicum, dille, peterselie, munt, tijm, bieslook, koriander, gember zijn heerlijk als aanvulling in een salade of gerecht en hebben herstellende eigenschappen.

Zeewier kan in kleine hoeveelheden gegeten worden en heeft bijvoorbeeld jodium en een grote hoeveelheid aan mineralen in zich.

Voorbeelden van zeewier zijn wakame, kombu, spirulina, chlorella en nori.

Lamsoor en zeekraal zijn planten die vlak bij zee groeien en zoutig smaken.

Sommige bloemen kunnen ook gegeten worden, denk aan artisjok, paardenbloemen. Het is de laatste jaren een trend geworden om wilde planten, bloemen en kruiden te eten, zo uit de natuur.

Gefermenteerde groenten zijn bijvoorbeeld zuurkool, kimchi en natto. Een heilzaam drankje is kombucha en molkosan. Het idee erachter is dat het goed zou zijn voor je darmflora.

Wel of geen vlees?
Dit is een keuze die ieder voor zich afzonderlijk mag maken. Wij kiezen ervoor om heel matig te zijn met vlees, en bij voorkeur biologisch vlees waarvan het dier ook goed behandeld is bij leven en een waardig einde had.

Veel mensen denken dat je proteïne alleen binnenkrijgt met het eten van vlees, maar is dat echt zo?
Proteïne is nodig voor herstel van spieren en opbouw van je lichaam. Maar proteïne krijgt je lichaam ook door het eten van groenten.

10 adviezen om je te helpen je goed te blijven voelen:
Regel 1: Een schoon lichaam, van binnen en van buiten
Regel 2: Elke dag in de zon, het liefst minstens 15 minuten en onbeschermd.
Regel 3: Elke dag minstens een uur intensieve beweging, liefst in de buitenlucht
Regel 4: Slaap genoeg
Regel 5: Zorg ervoor dat je niet uitgedroogd bent
Regel 6: Volg het ideale dieet
Regel 7: Mijd verslavingen zoals nicotine, alcohol, koffie, suiker, medicijnen, drugs, chocolade
Regel 8: Zorg dat je voldoende frisse lucht krijgt
Regel 9: De juiste omgevingstemperatuur
Regel 10: Geen stress

Leuke links

Contact Informatie

E-mail info@defruiteters.nl